Socially-psychological going near a management by labour conflicts

Authors

  • L. Buntovskaya Донецкий национальный университет

Keywords:

labour conflict, innovative behavior of workers, market psychology, synergy, commands, monitoring

Abstract

ing the competitiveness of domestic enterprises. The article considers important for stabilization of social and labor relations issues associated with psychological levers of management of the conflicts in teams. Analyzed the ways of minimizing conflict interactions in the period of implementation. Reasoned conclusions on necessity of formation of innovative thinking workers and selection of the appropriate strategy of behavior on the stage of creating a "launch pad" changes. Conclusions on the need to focus attention on social-psychological aspects of personnel motivation argued by the example of PJSC "Novokramatorsky machine-building plant". Explores the nature of synergies and ways to strengthen synergies in teams. It is proved that increase synergies can contribute at the level of planning, organizational structure, material incentives and social guarantees. Justified conclusions about the necessity of monitoring research team to identify reserves its creative development and adjustment of the current state of the team. Parameters and indicators for monitoring the efficiency of team work, personal efficiency of activities of its leader and individual employees.

Author Biography

L. Buntovskaya, Донецкий национальный университет

к.э.н., доцент кафедры управления персоналом и экономики труда

References

Колганова Г.Т. Психологічні чинники управління ринковою економікою / Г.Т. Колганова, А.О. Величко // Прометей. Регіональний збірник наукових праць з економіки. – 2010. – № 1 (31). – С. 118-122.

Амоша О.І. Мотивація персоналу підприємства в ринкових умовах: наочні навчально-методичні матеріали / О.І Амоша, О.Л. Єськов, О.Д. Дарченко. – Донецьк: Ін-т економіки пром-ті НАН України, 2011. – 200 с.

Рейдерство: витоки, процедури, способи запобігання / О.А. Бурбело, Г.В. Козаченко, Ю.С. Погорелов, С.О. Бурбело. – Луганськ: РВВ ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка, 2012. – 164 с.

Савельєва В.С. Організаційна поведінка: навч. посіб. /В.С. Савельєва, О.Л. Єськов, В.М. Вакуленко. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 240 с.

Еськов А.Л. Теоретические аспекты мотивации и их практическая реализация на крупном машиностроительном предприятии / А.Л. Еськов // Вісник Східноукраїнского національного університету імені Володимира Даля. – 2005. - № 2 (84). – С. 59-64.

Ільницький В.В. Методолого-методичний інструментарій дослідження відповідальної поведінки соціальних партнерів на ринку праці / В.В. Ільницький // Формування ринкової економіки: зб. наук. праць. – Спец. вип. Праця в ХХI столітті: новітні тенденції, соціальний виміп, інноваційний розвиток: у 2-х т. – Т. 1. – К.: КНЕУ, 2012. – 666 с.

Петюх В.Н. Управління командами: навч. посібник / В.Н. Петюх, О.І. Ільницька. – К.: КНЕУ, 2012. – 512 с.

Кемпбелл Э., Саммерс Л. Стратегический синергизм. – 2.-е изд. /Э Кемпбел, Л. Саммерс. – СПб.: Питер, 2004. – 416 с.

Управление конфликтами и стрессами: учеб.-практич. пособие / под. ред. А..Я. Кибанова. – М.: Проспект, 2012. – 88 с.

Кузнецова В.Н. Мотивация субъекта труда в контексте инновационного развития общества / В.Н. Кузнецова, А.С. Кузнецов, О.В. Пенез // Прометей. Регіональний збірник наукових праць з економіки. – 2010. – № 1 (31). – С.81-86.

Реутова А.О. Методы мотивации персонала предприятий /А..О. Реутова // Прометей. Регіональний збірник наукових праць з економіки. – 2010. – № 1 (31). – С. 210-212.

Шаховская Л.С. Механизм мотивации в партнерских программах лояльности на российском рынке / Л. С. Шаховская, И.В. Аракелова // Международное научное издание «Современные фундаментальные и прикладные исследования». – 2011. - № 2. – С. 101-107.

Ансофф И. Стратегическое управление: пер. с англ. / И. Ансофф. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.

Еськов А.Л. Мотивация в корпоративной системе управления персоналом / А.Л. Еськов, И.И. Симакова // Вісник Східноукраїнского національного університету ім. Володимира Даля. – 2005. – № 2(84). – С. 64 -68.

Зайцева Е.В. Роль человеческого фактора в условиях развития рыночных отношений / Е.В. Зайцева // Вісник Східноукраїнского національного університету імені Володимира Даля. – 2005. - № 2(84). – С. 81 -85.

Ляхов А.В. Понятие и виды синергизма / А.В. Ляхов, М.В. Крачулова // Економіка промисловості. – 2009. - № 4 (47). – С. 3-6.

Рофе А.И. Научная организация труда: учеб. пособие / А.И. Рофе. – М.: Изд-во «МИК», 2000. – 350 с.

Арутюнова Д.В.Стратегический менеджмент: учеб. пособие / Д.В. Арутюнова. - Таганрог: Изд-во ТТИ ЮФУ, 2010. - 122 с.

Василевская О.В. Эффективная синергия группы [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://www.botexpert.com.ua/MonthTheme1/MonthTheme1_54.html?ThemeID= – Загл. с экрана.

Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Теория и практика командообразования. Современная технология создания команд / Т.Д. Зинкевич- Евстигнеева, Д.Ф. Фролов, Т.М. Грабенко. – СПб: Речь, 2004. – 304 с.

Published

2014-06-06

Issue

Section

Economics