Development Trends of Commercial Business in Ukraine
Keywords:
commercial enterprise, internal trade, wholesale trade, retail tradeAbstract
The article describes the modern state of commercial business in Ukraine. It also determines the influence of the processof economic demonopolization with the gradual change of administrative vertical for horizontal connections among market structures on the further operation of enterprises. It analyses the significance of internal trade in the economic system of Ukraine and in its social sphere. The main stages of development of trade in Ukraine are also considered. The place of the wholesale trade in the sphere of turnover of commodities and its main aims in the modern market process are determined. The volume of wholesale turnover is analyzed. The main tendencies and development stages of the retail enterprises of Ukraine are determined. The profitability of commercial enterprises’ activity is analyzed and main barriers against entry into the market of the largest international networks of retail shops which consider the possibility of investments in Ukraine are specified. The article also identifies the dynamics and structure of retail trade turnover in UkraineReferences
Крекотун С.А. Внутрішня торгівля України: проблеми та перспективи розвитку галузі / С.А. Крекотун, В.Я. Влялько // Вісник соціально- економічних досліджен. – 2012. – Вип. 2 (45). – С.340-347.
Омелянович Л.О. Торгівля України: еволюційні зміни і сучасний стан / Л. О. Омелянович // Україна торгівельна. Імідж торгівлі та сервісу. – 2007. – Вип. 2. – C. 43–47.
Краснокутська Н.С. Характерні ознаки потенціалу торговельних підприємств в Україні / Н. С. Краснокутська // Вісн. ДонНУЕТ. – 2008. – № 3 (39). – С. 192–199.
Предєін А. Розвиток роздрібних торговельних підприємств в Україні / А. Предєін // Товари і ринки. – 2013. – №2. – С.18-29.
Тараненко О.О. Тенденції та чинники розвитку роздрібної торгівлі України / О. О. Тараненко // Економічний простір. – 2012. – № 64. – С. 126–131.
Азарян О. Генезис трансформації роздрібної торгівлі в Україні та формування сучасної парадигми її розвитку / О. Азарян, В.Соболєв // Маркетинг в Україні. – 2009. – № 5 (57). – С. 34-37.
Апопій В.В. Сучасні проблеми та стратегічні пріоритети розвитку внутрішньої торгівлі України / В. В. Апопій // Вісник Донецького державного університету економіки i торгівлі ім. М. Туган-Барановського. – 2005. – № 4. – С. 145–153.
Савощенко А.С. Інфраструктура товарного ринку / А. С. Савощенко. – К.: КНЕУ, 2005. – 336 с.
Лігоненко Л.О. Інвестиційна привабливість української торгівлі: реалії та перспективи [Електронний ресурс]: / Л. О. Лігоненко // Україна торгівельна. Імідж торгівлі та сервісу. – 2007. – Вип. 2. – Режим доступу: http://www.who-is-who.com.ua.
Мазаракі А.А. Всі дороги ведуть… до торгівлі [Електронний ресурс]: / А. А. Мазаракі // Вісник Пенсійного фонду України. – 2006. – № 9. – Режим доступу: www.vpf.com.ua.
Яцун Л.М. Тенденції розвитку роздрібної торгової мережі / Л. М. Яцун, Г. С. Винокурова // Економічний простір. – 2009. – № 22/2. – С. 79–87.