Franchising: accounting

Authors

  • V. Makarovych ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • T. Klimko ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • Sh. Balog ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

Keywords:

franchising, franchisor, franchisee, fundraisin, intangible asset, royalty, lump-sum tax, franchise, record-keeping

Abstract

The article considers the essence of franchising as a form of cooperation between economic entities, in which one party (the franchisor) undertakes to transfer to another party (franchisee) for compensation for a specified period or without, the complex of exclusive rights to use a trademark, trade names, services, process and/or specialized equipment, know-how, commercial information, as well as other objects of exclusive rights protected by law. Identified the need and advisability of entering into a franchise agreement. Proposed order account the reflection of economic processes associated with franchise relations in the system of accounts in accordance franchisor and franchisee, depending on the conditions of payment for the right to use an intangible asset. Pinning this method of accounting for franchise operations in the accounting policy will allow to improve the quality of their execution and accounting, as well as to ensure timely monitoring of their implementation

Author Biographies

V. Makarovych, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

ст. викладач кафедри обліку і аудиту

T. Klimko, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

к.е.н., доцент кафедри обліку і аудиту

Sh. Balog, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

асистент кафедри обліку і аудиту

References

Міжнародна асоціація франчайзингу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.franchise.org/what-is-a-franchise

Маковійчук О.В. Сутність та економічні підходи до трактування поняття «франчайзинг» / О.В. Маковійчук // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. -2012. - № 2 (23). - С. 171-180.

Момот Л. В. Бухгалтерський облік франшизи / Л. В. Момот, О. В. Овдій // Наукові праці НУХТ. - 2010. - № 35. - С. 173-178.

Роглєв Х.Й. Основи готельного менеджменту: навчальний посібник / Х.Й. Роглєв. – К. : Кондор, 2005. – 408с.

Серпенінова Ю.С. Франчайзинг: сутність та порядок відображення в обліку / Ю.С. Серпенінова // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – Хмельницький – 2014. – № 1. – С. 256-260.

Сухорська-Кравець У.Р. Франчайзинг як вид інноваційної діяльності підприємств в Україні / У.Р. Сухорська-Кравець // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки..-Хмельницький. - 2005. - №2,Т.1 -С. 236-239.

Жданова И.Ф. Англо-русский экономический словарь [Текст] / И. Ф. Жданова, Э. Л. Вартумян. - М. : Русский язык, 1995. - 873 с.

Родинова Н.П. Франчайзинг как способ организации эффективного бизнеса/ Н.П.Родинова, А.Н. Романова // Справочник экономиста. 2010. №5 (83). С. 128-136.

П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» від 18.10.1999р. № 242 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99

П(С)БО 10 «Дебіторська заборгованість» від 08.10.1999р. № 237 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0725-99

Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999р. № 996 XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/996-14

Published

2015-03-06

Issue

Section

Economics