Social responsibility of entrepreneurship

Authors

  • O. Kirichenko підприємство ТОВ «ТРЕК-ДНЕПР», м. Дніпропетровськ
  • V. Kutsenko Дніпропетровський національний університет імені О. Гончара

Keywords:

social responsibility, the concept of sustainable development, social partnership, the socialization of business

Abstract

The article deals with an important topic that has become increasingly important in the current economic conditions – social responsibility of business. Determined the importance of introducing the concept of corporate social responsibility in contemporary critical economic situation. The article analyzes the importance of social responsibility in Ukrainian business. The basic problems and future prospects of developing social responsibility of domestic enterprises have been revealed. Article is devoted to the social responsibility of business, covering the social aspects of business development, the study of the state of socially responsible business environment in the country and individual motives that cause and encourage employers to carry socially-oriented business. The article examined theoretical basis for understanding the essence of social responsibility in business, its mechanism and measures for its implementation.

Author Biographies

O. Kirichenko, підприємство ТОВ «ТРЕК-ДНЕПР», м. Дніпропетровськ

економіст

V. Kutsenko, Дніпропетровський національний університет імені О. Гончара

к.т.н., доц. кафедри економіки та управління підприємством

References

Акімова І. Соціальна відповідальність бізнесу: розуміння і впровадження / І. Акімова, О.Осінкіна, О.Філіпченко, А. Марцінків. – К.: ВК «КІТ», 2005. – 41 с.

Отенко І.П. Управління конкурентними перевагами підприємства. Наукове видання / І.П. Отенко, Є.О. Полтавська. – Харків: Вид. КНЕУ, 2010. – 212 с.

Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. Соціальна відповідальність в Україні: Погляди різних стейкхолдерів. Регіональний аспект. – К., 2008. – 60 с.

Посібник із КСВ. Базова інформація з корпоративної соціальної відповідальності/ Кол. автор.: Лазоренко О., Колишко Р., та ін. – К.: Видавництво «Енергія», 2008, - 96 с.

Практики КСВ в Україні 2012 / під ред. Саприкіної М.А.; Центр «Розвиток КСВ» - К.: 2012. – 126 с.

Корпоративная социальная ответственность: общественные ожидания. Потребители, менеджеры, лидеры общественного мнения и эксперты оценивают социальную роль бизнеса в России / [под. ред. С.Е. Литовченко, М.И. Корсакова] – М.: Ассоциация менеджеров, 2003. – 100 с.

Соціальна відповідальність українського бізнесу. Результати опитування ПРООН. – К.: ВК «КІТ», 2005. – С.14.

Стародубська М. Соціальна відповідальність бізнесу в Україні // Вісник доктрини приватної ініціативи. – К.: УНЦПД, 2005 – 40 с.

Howard R. Bowen’s Social responsibilities of the businessman, 1993 Harper, New York, 276 p.

Published

2015-03-06

Issue

Section

Economics