Social кesponsibility as element of economic development strategies of transnational corporations

Authors

  • N. Iksarova Київський національний торговельно-економічний університет

Keywords:

social responsibility, transnational corporations, needs, international competitiveness.

Abstract

The essence of social responsibility and basic principles of its implementation are researched in the article. It was determined that the main reason for increasing of the role of social responsibility in the development of TNC is that consumers are bored with standardized commodities, that makes corporations to look for additional tools to attract them, and the most effective way to do that is to give ability to customer by buying necessary products to satisfy not only basic, but and hierarchically higher needs: the need for security, socialization, self-expression. It is proved that the effect of updating the paradigm of social responsibility is the growth of social protection of the population and the redistribution of financial resources from main players of global economy (TNC) to the most vulnerable social groups. It is proved that under conditions of growing influence of foreign multinationals corporations on the domestic market the format of Ukrainian business environment was changed: now we have socially responsible consumer, and in order to meet their interests it’s necessary for domestic companies to implement measures of socialization.

Author Biography

N. Iksarova, Київський національний торговельно-економічний університет

к.е.н., доцент кафедри міжнародної економіки

References

ІSO 26000: 2010 Guidance on social responsibility [Electronic resourse]. – Mode of aсcess: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:26000:ed- 1:v1:en

Сайт Державної служби статистики України [електронний ресурс]. – режим доступу: http://ukrstat.gov.ua

Ernst and Young European Investment Monitor, 2013.[електронний ресурс]. – режим доступу: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/European-Attractiveness-Survey-2013/$FILE/European-Attractiveness-Survey-2013.pdf

Бібік Н. В. Корпоративна соціальна відповідальність в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку / Н. В. Бібік // Вісник Національного технічного університету «ХПІ». – 2012. –No 14. – С. 9 – 16

Березіна О. Ю. Адаптація моделей корпоративної соціальної відповідальності до національних умов / О. Ю. Березіна // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. Сер.: Економічні науки. – 2010. – No 4, ч. 2.– С. 60 – 65.

Супрун Н. А. Корпоративна соціальна відповідальність як чинник сталого розвитку / Н. А. Супрун // Економіка і прогнозування. – 2009. – No 3. – С. 61 – 74.

Michael Porter's theory of social responsibility // Financial Times. – 2007. – October 1 [Electronic resourse]. – Mode of aсcess :http://blogs.ft.com/businessblog/2007/10/01/#axzz24H3LAhtU

Амоша О. Соціальна відповідальність в контексті розвитку людського потенціалу / О. Амоша, О. Новікова // Держава і суспільство. – No 1. – 2011. – С. 122 – 127.

Published

2015-03-06

Issue

Section

Economics