Decent work in conditions of increased social responsibility of corporate structures

Authors

  • N. Gumeniuk Донецький національний університет

Keywords:

concept, employee competence, decent work, social responsibility, human resources

Abstract

This paper analyzes the problems of labor and intellectual potential of Ukraine . Proved that the formation of innovation development model depends on the level of corporate social responsibility of businesses that are run in a continuous cycle of "education - research and development - the production of goods and services - Business Ethics - the current market." In this case, the main element of the chain is qualified, motivated to efficient and high-quality employees. Therefore, the development of socially -oriented state and the establishment of effective business directly related to a combination of factors need strengthening corporate social responsibility and enhancing qualitative characteristics of human resource management system in order to create decent work. This paper identifies the key benefits of receiving the subject of social and economic relations of respect for the principles of social responsibility. On the basis of the research proposed the concept of modernization of human resources management in a socially responsible organization. The purpose of its creation is to identify the factors influencing the processes of personnel management and development of optimization mechanism in the formation of decent work in the modern workplace. The concept involves the solution of complex problems, the main of which are: the removal of social tensions between business , society and government , monitoring of compliance with quality standards , ensuring internal motivation of employees , increased attractiveness for employees, customers, clients .

Author Biography

N. Gumeniuk, Донецький національний університет

здобувач кафедри управління персоналом та економіки праці

References

Гриджук І. Інноваційна складова стійкого розвитку економіки регіонів / І. Гриджук // Теорії мікромакроекономіки: Збірник наукових праць. – Випуск 29. – К.: Академія муніципального управління, 2008. – С. 239 – 240.

Friedman M. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits / Milton Friedman // The New York Times Magazine. – 1970. – September 13. – Р. 3.

Діденко Н.Г. Соціальна відповідальність бізнесу як складова соціального партнерства в системі соціально-трудових відносин в Україні / Н.Г. Діденко // Менеджер. – 2007. – № 4(42). – С. 31-35.

Мельник С.В. Реформування соціально-трудової сфери: проблеми та напрямки їх вирішення / С.В. Мельник. – Луганськ., 2005. – 142 с.

Шевчук А.В. Социальная роль бизнеса в моделях корпоративного управления / А.В. Шевчук // Труд и социальные отношения. – 2006. – № 1. – С. 83 – 92 .

Волосковець Н.Ю. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств як основа інноваційного розвитку сучасної економіки / Н.Ю. Волосковець // Наукові праці КНТУ. Економічні науки, 2010, вип. 17. – С. 157 – 163.

Белявська К.С. соціальна відповідальність бізнесу: еволюція поглядів на проблему / К.С. Белявська // Вісник Хмельницького національного університету 2011, № 1. – С. 228 – 234.

Шедяков В.Є. Соціальна відповідальність бізнесу та розвиток соціального капіталу суспільства / В.Є. Шедяков // Вісник одеського національного університету т.16, вип. 8 Соціологія і політичні науки, 2011. – С. 15 – 25.

Published

2013-12-28

Issue

Section

Law