Удосконалення мотивації та стимулювання професійного розвитку науково-педагогічних працівників.
Ключові слова:
професійний розвиток, науково-педагогічні працівники, мотивація, стимулювання, наукова активність, грейдуванняАнотація
Проаналізовано критерії та індикатори світових рейтингів вищих навчальних закладів. Доведено, що найвагоміший критерій у рейтингах – науково-дослідна робота, яка є результатом професійного розвитку науково-педагогічних працівників. На відмінну від міжнародної практики, у якій конкурентоспроможність вищого навчального закладу оцінюється в основному за якісними показниками наукової роботи, у вітчизняній системі вищої освіти переважає оцінка за кількісними критеріями. На основі аналізу наукових здобутків встановлено, що існуючі системи мотивації і стимулювання науково-педагогічних працівників передбачають врахування окремих критеріїв, що оцінюють процес, результат і відносини. Проте, відсутні системи, які б комплексно враховували усю сукупність цих критеріїв. Запропоновано удосконалення системи стимулювання професійного розвитку науково-педагогічних працівників в Україні на основі комплексності критеріїв якісної оцінки їх наукової активності шляхом грейдування видів робітПосилання
Безтелесна Л. І. Формування системи управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників [Текст] / Л. І. Безтелесна, А. В. Печенюк // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування: Збірник наукових праць. Випуск 4(56) Серія «Економіка». – Рівне, 2011. – С. 27–33.
Мокін Б. І. Методологічні основи матеріального стимулювання ефективної діяльності персоналу ВНЗ із підготовки науково-педагогічних кадрів та створення якісної наукової продукції [Текст] / Б. І. Мокін, Ю. В. Маримончик // Вісник ВПІ. – 2004. – № 2. – С. 26–31.
Камінський Б. А. Управління персоналом вищих навчальних закладів [Текст] : Автореф. дис... канд. екон. наук : 08.06.01 / Б. А. Камінський; Нац. акад. наук України, Ін-т регіон. дослідж. – Л., 2006. – 21 с.
Скібіцька О.В. Стимулювання розвитку творчого потенціалу працівників вищої школи [Текст] : автореф. дис... канд. екон. наук.: 08.09.01 / О.В. Скібіцька ; НАН України, Рада по вивченню продукт. сил України. – К., 2004. – 19 с.
Герасименко О. О. Економічний механізм стимулювання праці у сфері наукової та науково-технічної діяльності (на прикладі вищих навчальних закладів України) [Текст] : Автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.02.02 / О. О. Герасименко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. – К., 2003. – 21 с. : рис., табл.
Швець І. Б. Створення системи мотивації професійного розвитку персоналу підприємств [Текст] / І. Б. Швець, А. О. Полиця // Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. – 2013. – Т. 18. – Вип. 3/3. – С. 39–43.
Горобець Н. М. Пропозиції щодо стимулювання аграрних працівників до підвищення кваліфікації [Текст] / Н. М. Горобець // Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Економічні науки. – 2012. – Вип. 2 (5). – Т. 3. – С. 81–87
Чемеков В. П. Грейдинг: технология построения системы управления персоналом [Текст] / В. П. Чемеков. – М. : Вершина, 2007. – 208 с. : ил., табл.
Методика визначення рейтингів університетів України «Топ-200 Україна» [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://www.osvita.org.ua/abitur/entrance/ratings/1.html
Лікарчук І. Рейтинг «Біла ворона», або як керівництво МОНМС стимулює підвищення якості вищої освіти [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://gazeta.dt.ua/EDUCATION/reyting_bila_vorona,__abo_yak_kerivnitstvo_monms_stimulyue_pidvischennya_yakosti_vischoyi_osviti.html
QS World University Rankings 2013 [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://www.topuniversities.com/university-rankings/worlduniversity-rankings/2013#sorting=1110666+region=+country=207+faculty=+stars=false+search=
Печенюк А.В. Науково-педагогічний потенціал вищої освіти України: тенденції формування та ефективності використання [Текст] / А.В. Печенюк // Україна: аспекти праці. – 2013. – № 4. – С. 22 – 27.