Франчайзинг: обліковий аспект

Автор(и)

  • V. Makarovych ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • T. Klimko ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
  • Sh. Balog ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

Ключові слова:

франчайзинг, франчайзер, франчайзі, фандрейзинг, нематеріальний актив, роялті, паушальний платіж, франшиза, право користування, бухгалтерський облік

Анотація

В статті розглядається сутність франчайзингу, як своєрідного виду співпраці між суб'єктами господарювання, в рамках яких одна сторона (франчайзер) зобов’язується передати іншій стороні (франчайзі) за винагороду на визначений строк або без такого, комплекс виключних прав на використання торгового знаку, фірмового найменування, послуг, технологічного процесу і/або спеціалізованого обладнання, ноу- хау, комерційної інформації, а також інших об’єктів виключних прав, що охороняються законом. Визначено необхідність та доцільність укладання договору франчайзингу. Запропоновано порядок облікового відображення господарських процесів, пов’язаних із франчайзинговими взаємовідносинами, в системі рахунків бухгалтерського обліку відповідно у франчайзера та у франчайзі, залежно від умов оплати за отримані права користування нематеріальним активом. Закріплення даної методики обліку франчайзингових операцій в обліковій політиці дозволить підвищити якісний рівень їх проведення та відображення в обліку, а також забезпечити своєчасний контроль за станом їх здійснення

Біографії авторів

V. Makarovych, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

ст. викладач кафедри обліку і аудиту

T. Klimko, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

к.е.н., доцент кафедри обліку і аудиту

Sh. Balog, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

асистент кафедри обліку і аудиту

Посилання

Міжнародна асоціація франчайзингу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.franchise.org/what-is-a-franchise

Маковійчук О.В. Сутність та економічні підходи до трактування поняття «франчайзинг» / О.В. Маковійчук // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. -2012. - № 2 (23). - С. 171-180.

Момот Л. В. Бухгалтерський облік франшизи / Л. В. Момот, О. В. Овдій // Наукові праці НУХТ. - 2010. - № 35. - С. 173-178.

Роглєв Х.Й. Основи готельного менеджменту: навчальний посібник / Х.Й. Роглєв. – К. : Кондор, 2005. – 408с.

Серпенінова Ю.С. Франчайзинг: сутність та порядок відображення в обліку / Ю.С. Серпенінова // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – Хмельницький – 2014. – № 1. – С. 256-260.

Сухорська-Кравець У.Р. Франчайзинг як вид інноваційної діяльності підприємств в Україні / У.Р. Сухорська-Кравець // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки..-Хмельницький. - 2005. - №2,Т.1 -С. 236-239.

Жданова И.Ф. Англо-русский экономический словарь [Текст] / И. Ф. Жданова, Э. Л. Вартумян. - М. : Русский язык, 1995. - 873 с.

Родинова Н.П. Франчайзинг как способ организации эффективного бизнеса/ Н.П.Родинова, А.Н. Романова // Справочник экономиста. 2010. №5 (83). С. 128-136.

П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» від 18.10.1999р. № 242 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99

П(С)БО 10 «Дебіторська заборгованість» від 08.10.1999р. № 237 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0725-99

Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999р. № 996 XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/996-14

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-03-06

Номер

Розділ

Економіка